Alışveriş Çılgınlığı - Efsane Cuma'nın Ardından


black friday ile ilgili görsel sonucu
  
  Bu sabah işe gelip bilgisayarımı açtığımda Başak Kablan'ın yeni videosunun bildirisini gördüm ve hemen açtım. Daha öncede bahsetmiştim onu çok seviyorum. Tarzını, seçtiği konuları ve dolu dolu şeyler anlattığı için bir şeyler öğrenmeyi seviyorum. Bugün izlediğim videosunda bir hikaye anlattı . Kapitalizmi en iyi anlatan hikaye dedi hikayeye başlarken . Hikaye şöyle; "Biz izci kampında izci kampının oymak beyi izci çocuklardan birini yanına çağırır ve der ki :" Ray bugün iyi bir şey olarak ne yaptın?" Ray de; "Hanry , Walter ve ben yaşlı bir teyzenin karşıdan karşıya geçmesine yardım ettik" . "Çok güzel, fakat neden bunu 3 kişi yaptınız ki?" Ray ; "çünkü yaşlı teyze karşıdan karşıya geçmek istemiyordu".   Kapitalist sistem tam olarak bunu yapar, senden izin almadan, sana sormadan seni karşıdan karşıya geçirir. Ve sen geçtikten sonra ne olduğunu fark edersin. Aynı şekilde alışveriş yapıp yapıp eve gelip "ben bunları niye aldım" dediğin gibi:)" .

black friday ile ilgili görsel sonucu

 Hikayeye ve kapitalist sistemle bağlantı kurmasına bayıldım. Aklıma geçen hafta ki "efsane cuma" geldi. Hemen hemen herkes o gün bir şeyler aldı. İnsanların çok mu ihtiyacı vardı ki? Sanmıyorum. "Herkes alışveriş yapıyor, bu kadar insan yanılıyor olamaz, gerçekten de çok indirim var" düşüncesi insanları çok etkiledi bence. Mesela ben AVM'ye gittiğimde aslında fiyatların aynı olduğunu , abartılı bir indirim olmadığını gördüm ve bir şey almadım. Bir arkadaşım bir hafta önce 65 liraya aldığı pantolonun efsane cuma da fiyatının 150 liraya çıkartılıp sanki indirim yapılmış gibi 90 liraya satıldığını fark ettiğini söyledi. Başka bir yerde de elektronikte aynı şeyin yapıldığını okudum. Ve insanlar çıldırmış gibi alışveriş yaptılar. Bazı markalarda indirim vardı kesinlikle ama efsane olacak bir şey yoktu ortada. 
Aslında artık fark etmeliyiz bu algı oyunlarını. Herkesin bizim paramızın peşinde olduğunu. Kazanmak için sabahın erken saatlerinde kalkıp yollara düştüğümüz, trafikle cebelleşip strese girerek işe ulaştıktan sonra bir sürü iş ve insanla uğraşmak zorunda kaldığımız parayı bizden almak için tüm bunlar. Çocuğumuzdan , sevdiklerimizden hatta kendimizden zaman çalan, hasta bile olsak gitmek zorunda olduğumuz işlerimiz sayesinde kazandığımız para.

black friday ile ilgili görsel sonucu

  Böyle düşününce insanın cimrileşesi geliyor değil mi? Cimrilik değil bu kesinlikle aslında emeğimizin, yaptığımız fedakarlıkların değerini bilmek. Bir süredir para harcamaktan hoşlanmamaya başladım. Cimri oldum yani:)) Ah keşke biraz olabilsem. Ama eskiye oranla para harcarken gerçekten de daha tutumluyum ve düşünüyorum gerçekten ihtiyacım var mı diye. Ve aslında dolaplarımız kıyafet ve ayakkabıyla, ıvır zıvır bir sürü şeyle dolu. İhtiyacımız olan çok az şey var. 
Alışveriş yapma hastalığı psikolojik bir sorun aslında. Neyin yerini doldurmak için alışveriş yaptığımızı kendimize sormamız gerek. 
Sonuç olarak ben diyorum ki; para kazanmak kolay değil ama harcamak çok kolay. Lütfen harcama yaparken o parayı kazanmak için ödediğiniz bedelleri düşünün. Gereksiz bir şey almayın. Hani bir reklam vardı, kadın bahçe makası satın almak için alışveriş sepetine koyarken kocası "hanım bizim bahçemiz yok ki" diyordu ya. Onun gibi yapmayın. Benden söylemesi.

Başak Kablanı'ın bahsettiğim videosunu izlemek isterseniz linki:https://www.youtube.com/watch?v=npiwznk1YLo&feature=push-sd&attr_tag=blMhxjswOHiaK4kJ%3A6


16 yorum:

  1. cmrilik değil bence tutumlu olmak.hele bu zamanda şart.

    YanıtlaSil
  2. Alış verişe işim olmadıkça çıkmam bilirsin. Geçen hafta uzun zamandan beri ilk defa mağaza dolaştım. Hepsi indirim modundaydı ama indirilmiş bir fiyat göremedim. Ben ki fiyatları pek hatırlamam ama mesela o muma hayatta 100 lira verip almış olamayacağıma göre taş çatlasa 20 liralım şeylerin 100 diye gösterilmesine şaştım kaldım. Kim kandırıyorlar ki ? Yazık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kandırıyorlar valla Handan bu kadar insan alışveriş yaptığına göre.

      Sil
  3. bir kairkatür geldi aklıma ...varoş bir mahallede adam helikoterden bahçedeki hanımıyla konuşuyor...hanımı :bey bu helikpter de neyin nesi diye bağırıyor büyük bir şaşkınlıkla...adam: hanııımmm 12 ay taksit vardı aldım geldim ben deee diye bağırıyordu....karikatür böyle anlatınca aynı etkiyi yapmıyor ama ben çok gülmüştüm...kara cuma ile ilgili yazınız bu karikatürü hatırlattı bana...sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anlatınca da mesajı veriyor karikatür. Çok doğru maalesef.

      Sil
  4. Ben sadece uzun zamandir planladigim bir botu aldim o da cok ucuzladigi icin 😊

    YanıtlaSil
  5. Minimal yaşamayı öğrendiğimiz gün kapitalizmin sonu olacak.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şimdiler de minimalizm akımı var , inşallah hepimiz o akıma kapılırız Tigris.

      Sil
  6. hele ki radyoda haberlerde türkiye'de o gün yapılan harcamayı duyunca dudağım uçuklayacaktı .Özellikle Iğdır online alışverişte Türkiye lideriymiş.
    Bu arada gerçekten indirim yapan lüks markalarmış onlardan da zaten indirimli hallerine bile bakamadığımız için bize hergün Cuma diyerek noktalıyayım,,
    sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok haklısın Fatmacığım lüks markalar indirime girseler biz ne ki:)

      Sil
  7. Okurken kıkırdadım elimde olmadan.
    Beni alışveriş manyağı olmaktan u zak yetiştiren aileme milyon kere minnettarım.
    Çılgın indirimleri, almam gerekenler için fırsat olarak kullandım o da bütçem yettiğince ama hayat öyle pahalı ki artık, kıssan da yetmiyooo kısmasan da :-(

    Sevgiler adaş

    YanıtlaSil
  8. Bu indirim denen şey insanı fena halde etkiliyor. Ben indirimleri takip eden biriyim sadece kazıklanmadan alışveriş yapmak için. Ama indirim varmış diyip de alışveriş yapan biri değilim. Kara cuma, sevgililer günü, yıl sonu kampanyası, sezon değişti kampanyası... Bitmeyen bu alışveriş çılgınlığına insan kendi içinde dur diyebiliyor, kendimden biliyorum.

    YanıtlaSil
  9. Cuma günü ve alışveriş çılgınlığı dediğiniz zaman yıllardır aklıma ilk gelen Bim Market oluyor. Bim her hafta Cuma günleri yeni aktüel ürünlerini satışa sunuyor ve her Cuma (eskisi kadar olmasa da) açılış saatinden önce mağazanın açılışını bekleyen bir kalabalık mağaza önünde oluyor.

    YanıtlaSil
  10. 2 Gün önce 11 Kasımda meşhur 11.11 indirimleri vardı. Yüklenme o kadar fazla oldu ki bazı alışveriş siteleri çöktü (N11 vs.)

    YanıtlaSil

Blogger tarafından desteklenmektedir.